lördag 17 mars 2012

"Ska alla ha en diagnos nu?"

Jag köpte tidningen Amelia i dag. Den köper jag inte så ofta men denna gång är en tjej med vars blogg jag följt ett tag. Hon finns med i tidningen under rubriken "Ska alla ha en diagnos nu?" Här hittar du hennes blogg, väl värd MÅNGA besök.
Just de orden hör man ganska så ofta i dag. "Ska alla ha en diagnos nu?"Citat ur artikeln: " Forskningen runt neuropsykiatiska funktionsnedsättningar (NPF) som ADHD har intensifierats de senaste decennierna. Därför upptäcks funktionsnedsättningarna lättare och diagnoserna ökar bland både barn och vuxna. En annan orsak till ökningen tros vara att press, krav på anpassning och social kompetens har blivit så höga att personer med den typen av svårigheter klarar sig sämre i dag, och märks mer." Att diagnoserna blir fler och fler kan uppfattas som kontroversiellt, det verkar lätt att skylla på diagnosen när livet är svårt. Eller att man inte kan vara lite annorlunda utan att få en stämpel. Men sant är i alla fall att för många med dessa funktionsnedsättningar så är diagnosen en hjälp för att skapa en bättre tillvaro.

Jag tror också att skolan förr var mer "fyrkantig" vilket var bra för barn med dessa funktionsnedsättningar. I dag, är det mer egen planering och eget ansvar för eleverna. Vilket säkert är bra för de som klarar det, men mindre bra för andra som inte klarar det.
Och det är så viktigt att dessa elever möts av kunnig personal och får hjälp i tid. För självkänslan och självförtroendets skull. Att känna att de kan lyckas och inte bara får tillsägelser hela tiden. Har hört de som säger, man behöver ingen diagnos för att få den hjälp man behöver. Kanske inte det, men det underlättar.
Självkänslan kan raderas fort och tar lång tid att bygga upp igen.
Vad tycker du?

2 kommentarer:

madelein - mamma till sex sa...

TACK!!
Vad bra ändå att det finns en viss igenkänning för det är ju liknande vi slåss med hela högen. Ha en fortsatt fin kväll!! Kram!

Anonym sa...

Du skriver klokt. Det du säger om att skolan var mera fyrkantig förr tycker jag stämmer. Jag är inte så säker på att allt eget planerande och rundflyttande i klassrummet är av godo. Visst ska man lära barnen att ta eget ansvar men jag tror att många barn, inte bara de med funktionsnedsättningar, mår bättre av lite "raka led". Projektarbete och omorganisationer får de nog erfarenhet av med tiden. /Görel

Skicka en kommentar